Monday 18 March 2013

Kelahiran Muammar Rafiqin

weehuuu~~ lamenye daku x berblog kan..huhu..since cuti bersalin aritu...so..nak stat ngan cite bersalin boleh?? ekeke...Alhamdulillah baby kedua ni dpt merasa bersalin normal..tanpa bantuan epidural or ape2 ubat tahan sakit la kan..sume natural.. :) tapiiiiii...sakit ya ampunnn....and aku sakit sgt lame okeh...nak nangis..tp tahan kan jgk..huhu...

Kali ni...same jgk dgn Muhaimin..overdue...due date 13 Dec 2012..tp Muammar dilahirkan pada 19 Dec 2012..hehe...anak2 ibu manje2 ehh?? Okeh..mase due date tu pegi la spital...doc check...jln cume bukak 1cm....so bese la dorg akan bg tempoh 1 week utk jln buka secara normal...so tunggu la...dlm menunggu tu aku slalu la berjalan2...pegi tgk wayang...ehehe..boleh?? turun naik tangge xyah cite la..sbb umah flat..hari-hari mmg kene mendaki (sambil dukung Muhaimin..hehe)...dgn harapan xkan di operate utk kali kedua...3 hari selepas itu...aku rase perut sakit sesgt...mlm ke pagi x ilang..cume x kira bape minit skali sakit tu..bijak sungguh aku kan?? huhu..dh menunggu hari pon main2 lg...so pegi la spital lagikk....dann...2cm shj...adehhh...suruh lg aku balik...ok..i balik...huhu...pastu aktiviti berjln2 masih diteruskan dgn bantuan hubby ku..hehe...die yg smangat bwk aku jejalan..siap cuti lg...then finally, 18 Dec 2012 aku dah stat rase sakit yg kerap..10min..10min...huhu..so aku ckp dlm ati (dah nk kua kot nih) tp rilek lg...just call hubby kt ofis bgtau dh sakit...pastu aku tido kt umah tunggu die balik...ngeee~~~

Pukul 6 ptg...hubby bwk g spital lagi...doc cek..3cm! and yes dah kene masuk wad...i thought mlm tu dah bleh bsalin....rupenye tidakkk...huhu...dari kol 6.30pm ke 8.00pm aku sgt rilek...sakit still boleh ditahan..mampu la ber FB n baring2..lelap2 jap...tapii..stat tgh mlm....dah x mampu buat ape2...nak baring x boleh...nk duduk pon x kene...nk jalan ape lagi....mmg x tahan...bile dah sakit sgt....terus g jumpe nurse kt counter ckp nk mintak cek bukaan...tp upenye baru 4cm...yg sakit sgt2 tu bru 4cm?? adoiii...tahan..tahan..huhu

Dalam pukul 3am or 4am (x ingt sgt) aku call hubby sbb x dpt thn sakit...hubby suruh minum air selusuh sbb jln dah bukak...baca doa dan berserah semuanya pada Allah...and syukur subuh tu dh bukak 5cm....dan mase ni rase nk meneran pon ade dah...nurse suruh tunggu sampai labour room kosong...adoii la haiii.....pastu tetibe nampak plak org dr wad sebelah disorong ke labour room...aku pon tanye..."nurse, knape die dulu??" nurse pon jwb.. "die 7cm puan.." alaaaa.....bile ni.....mase tu pukul 7am...org sume breakfast..aku x lalu nk minum or mkn pon....cuma duduk tepi katil menahan sakit..huhu...dalam setengah jam pastu nurse dtg bgtau soh ready utk ke labour room..bleh call husband soh dtg...aku dgn x sabarnye terus call hubby...pukul 8.30am aku ditolak ke labour room....dlm tu aku dah tergeliat2 atas katil..haha...doc cek lg...6cm...doc pecahkan air...and Alhamdulillah cepat...terus buka ke 9cm dan 10cm! aku pon dinasihatkan utk teran skit2 bg kepala baby turun...seriously x pandai..haha...kedudukan aku x tetap...mase tu pikir nk teran sekuat hati je....dan aku bersyukur sebab mase nk mengeluarkan Muammar ni kejap je...dlm 4 ke 5 kali teran die dah kua...hehe...happy sgt mase tu sbb berjaya jugak...x sangka mampu melahirkan jugak..haha...

So bile baby dah kua aku dpt la pegang die kejap...tp lepas dorg amek baby..aku dgr doc and nurse ckp bnyk darah ketul kt dalam...dorg tekan2 perut aku nk bagi clear..tp x boleh...sekali lg aku digodek2...sakittttt..sgttt..! tibe-tibe...labour room tu penuh dgn doc practical dan nurse2..also doc pakar...aku ingt just nak jahit..tp takkk...doc ckp aku bleeding teruk...aku xtau ape yg dorg buat sebenarnye...tp hakikatnye sgt sakit..aku x boleh tahan..dan aku diberi happy gas...mase tu lalok la...tp mulut aku still bising bile gas tu lari2...haha...(malunye bile ingat..) and aku hampir tendang doc tu...doc yg kt sebelah2 sume aku tarik baju dorg..hahaha...ohh tidakkk..knape teruk sgt aku nih....dan sepanjang2 proses tu..aku lalok...bile dah abes..aku x dpt jumpe Muammar on the spot...dorg soh aku rest n nak tgk BP...so duduk la dlm labour room tu sampai ke ptg...ptg baru dpt jumpe Muammar...n paling sedih..dorg dah bg Muammar susu tepung mase kat wad...tapi nak buat cemane..dah dibagi pon...redha je la...

Alhamdulillah...ptg tu dah bleh duduk wad...bersama baby.. :) 1 mlm jek..soknye dah balik....

Ni la die adik Muhaimin...Muammar Rafiqin...lahir 3.1kg
^_^



2 comments:

  1. saje nak singgah dan nak nyibok..hehehehehe

    ReplyDelete
  2. dan...jangan lupa follow bolog aku haaa kan daa bolog pegi nya (malas nak delete tapi rajin nak type..hehe)..please follow my blog.peace ^_^ V

    ReplyDelete