Monday 7 May 2012

Adik Muhaimin...ngeeee~~~

17 april....aku disahkan pregnant anak kedua!! 7 mnggu usia nye..huhu...mase tu speechless..same jek cam
tau peknen muhaimin dulu..hehe..bezanye kali ni cek sesorg...hubby x ikot...mase dpt tau jek tros kol hubby la kan....kitorg sgt xcited! huhu..even doc dh pesan soh jarak 2 thn sbb aku operate..(degil) huhu...tp bkn la ape pon...aku brani amek risiko sbb dh bace kt blog Dr.Hamid Arshat psl peknen dekat2 ni kalo operate..kt bwh ni aku paste sket ape yg die tulis kt blog die ehh...

Jarak kehamilan selepas cesarean
Persoalannya: berapa lamakah sepatutnya seseorang wanita yang telah menjalani pembedahan cesarean boleh hamil lagi ?

Pada kebiasaannya kita cadangkan antara satu hingga dua tahun.Apakah kemungkinan jika seseorang wanita mengandng lebih awal dari itu ?misalnya enam bulan selepas pembedahan ataupun sejurus selepas pantang ia terus mengandung.
Sebenarnya luka pembedahan akan pulih dalam masa dua minggu, tetapi ia menjadi kuat dalam masa satu hingga dua bulan.

Apabila sampai ke tiga bulan atau lebih parut akan menjadi lebih kuat dan tidak ada bezanya mungkin kekuatan parut cesarean selepas tiga bulan ataupun selepas setahun.Oleh itu jika seseorang itu dengan tidak sengaja hamil, ini bukan satu sebab ia patut menggugurkan kandungannya.Sebaiknya ia diteruskan, lagi pun tidak kesemua kes pembedahan mesti diulang,ia bergantung pada apa punca pembedahan yang pertama, misalnya kalau rongga tulangnya sempit maka ia perlu diulang.


kalo nk bace lebih2...ni blog nye ::  www.hamidarshat.com

:)

Tp..ape2 pon..sume dtgnye dr Allah s.w.t....anak pon pemberian Allah...so aku pcaye Dia xkan bg aku anak dlm mase t'dekat ni kalo tau ianya memudaratkan aku...kalo ade pon mudarat..mungkin tu ujian..hehe...aku terima rezeki yg diberi dgn rase syukur....

No comments:

Post a Comment