Monday 15 July 2013

Spiral Olio with Meatballs ala-ala IKEA

Tadaa..! haaa...ramai kan orang suke betul signature dish IKEA tuh....aku biasa-biasa je...tapi..bila terjumpa resipi...macam teringin la plak nak try kan...hehe...and...suprisingly..Muhaimin suke ye sos tu....hilang penat ibu masak... :)

Sejak Muhaimin besar ni..dah jarang aku bagi die western food...die makan ape yang ibu and ayah die makan..haa....ekekeke...lagipon die x minat..die suke sup-sup..singgang..macammm ayahhh....so..senang..bagi nasi dengan kuah ikan jek...pastu pebret die memang ikan la..sampai aku nak bagi makan ayam..kene cakap "fish"...haha..baru makan..tapi kadang-kadang die kuakan balik..ye la tekstur ikan lembut..ayam pejal sikit...pandai nye anakku...huhu...so bila terjumpe resipi meatballs tu...cuba la buat...sebab ade spiral pasta jugak kat rumah..x abes-abes lagi..so buatkan la bekal untuk cik abang Muhaimin kite...hehe...ok la..jom kite tengok resipi... :)

Spiral Olio : cara same je macam buat spagheti olio...aku xde spagheti kan...gune la spiral..hehe

Meatballs :
1. Daging cincang
2. Bawang holland (besar)
3. Lada hitam
4. Tepung gandum
5. Telur
6. sedikit garam

Cara :
Gaul je semua bahan-bahan di atas...lepas tu...bulat-bulatkan..done..biarkan kejap...
Kita buat sos pulakk...hehe

Meatballs sauce :
1. Susu segar (aku gune gooday je)
2. Sos tiram
3. Kicap manis
4. Sos tomato
5. Bawang holland (cincang)
6. Tomato (potong kecik-kecik)
7. Lada hitam
8. Tepung gandum
9. Garam
10.Kiub pati ayam (aku x gune) sebab nak bagi Muhaimin..x nak terlalu banyak bahan perasa...hehe..tapi kalo nak letak terpulang..

Cara :
1. Tumis bawang..sampai layu...then masuk tomato...pastu kuakan dari kuali...
2. Guna kuali yang same...masukkan tepung...kacaukan (aku x kuakan pon bawang dan tomato itu..campak je tepung dalam tu..haha) nampak x pemalas kat situ... :p
3. Then, masukkan susu....kacau la bahan-bahan itu smpai sebati dan x berketul-ketul....
4. Campurkan semua sos tomato, sos tiram, kicap, lada hitam dan garam...
5. kacaukan lagi sampai la semua masak dan sebati....
6. Bila dah masak...blend bagi sos tu smooth...haaa..baru la same ngan IKEA..haha :p

Dah siap! hehe...beribu ampun la ye sebab resipiku xde sukatan..haha..sebab aku pesen masak memang gini..campak-campak sesedap rase....ekekeke...

Ini la hasilnye... :) Muhaimin makan dengan gembira....Alhamdulillah

1 comment: