Thursday 4 April 2013

Breastfeeding Journey~~~ ^_^

Haaa..Assalamualaikum... :)

Today nak share je cite aku as fully breastfeeding mum (setakat ini la kan...hopefully dpt sampai 2 tahun)..
sbb dulu frust x dpt susukan Muhaimin even smpai 6 bulan pon...mase 4 bulan dah kene campur formula milk...sekarang ni Muammar dah 3 bulan lebih...production n demand masih lagi selari..huhu...betul ke ayat aku nih??? belasah la...

Sebelum ni..Muammar minum 20oz sehari sepanjang dok ngan babysitter...tp bile umo die masuk 3 bulan ritu kurang plak...die just minum dlm 16oz-17oz jek....maybe sbb die dah kuat tido skang ni..hehe...so lega la sikit..hehe...stok yg ade dpt cover demand die ari2...syukur...tp nak menyusukan anak ni banyak dugaan and memerlukan kesabaran yg tinggi sebnarnye..hehe..kecekalan dan kegigihan perlu ade ....tp aku x cukup sume tu..haha..aku x serajin ibu-ibu yg lain..sanggup b'sengkang mata tengah-tengah malam mengepam..buat power pumping.... aku biasa-biasa je..sbb nye kalo aku kurang tido..kerja-kerja di ofis dan di rumah akan terjejas..suami dan anak-anak juga bakal terjejas..hahaha..so i really need enough rest n sleep...teruk kan..ehehe...tp maybe stiap org lain2 energy yg die ade..aku ni mmg dari dulu cmni...x boleh kalo kurang tido...kepala denyut-denyut....mmg xkan selesa la sepanjang hari...

So..cara aku...kat ofis pam 3 kali...pukul 10.30am, 1.30pm dan 4.30pm...anggaran sehari dpt la 13oz-15oz..kalo mkn kurma mmg akan dpt 15oz la...kurma mmg bagus..tambah susu n pekatkan susu..so sape2 yg rase susu makin kurang cuba try amek kurma..buat cam snek..drpd mkn kerepek2 tu..baik la amek kurma kan..hehe...sihat pon sihat... ;) then kt rumah aku boleh pam tgh mlm before tido atau subuh before Muammar menjerit nak susu..hehe...aku x simpan banyak stok susu beku mase pantang..sbb x cukup masa nak pam....skang pon tinggal 4 botol jek yg beku..sobss :'( hopefully cukup la sampai die 6 bulan...bila dah start solid food maybe kurang sket demand die kat susu kan..hehe....

Menyusu ni membuatkan aku sentiasa rase nak mkn..ekekek.. (nasib bdn x naik) tenkiu Muammar tlg ibu..ehehe...makanan berkhasiat penting untuk susu yg berkualiti...nasi mmg aku xleh tinggal...utk lunch and dinner la kmfem amek nasi...ngeee~~~  hurmmm..rase cam nak share la cara handle ebm n cara simpan susu ni...sbb ade kawan2 yg menunggu kelahiran baby masing-masing kan...and ade jgk yg tanye kat aku cemane cara-cara die sbnarnye...aku x pandai sgt..cuma share ape yg aku tau n yg aku biasa buat ari-ari...semoga berguna utk korang ye... gud luck! and don't ever give up...(cehhh..nasihat org konon..) haha...nak bg semangat..x salah kot...kat bawah ni aku tunjuk cara-cara die yeh..ade gambar utk lebih snang faham.. cekidout...hehe





p/s : x mo bagi air masak ye kt baby..hehe

No comments:

Post a Comment