Tuesday 15 October 2013

Aidiladha 2013

Assalamualaikum..dan Selamat Hari Raya Aidiladha... :) time aku menulis ni adalah 2.30 in the morning! wow...lama dah aku x buat keje nih...hehe...sementara anak-anak tidur and luckily UIA bagi extra cuti tomorrow...aku bersyukur menjadi warga UIA..hahaha...(sebab banyak coti) :p

Seperti kebiasaannya...and actually since aku kecik-kecik memang xde rase raya pon raya haji nih....duduk rumah je...so..pagi tadi cuma tunggu husband amek daging kat masjid...agihan start after zuhur...huhh....dah siap-siap pakai tudung lagi tau menunggu husbandku balik....lepas tu terus kami ke rumah babysitter anak-anakku....apa yang best bila ke rumah mereka?? aku dapat makan dengan kenyang..hahaha..sebab semua seronok melayan Muhaimin and Muammar...aku memang xde la sibuk mengejar diorang..hehehe....bila dah kenyang..anak-anak dah puas berkejar-kejar...kitorang menyinggah pulak rumah nenek aku....nenekku hidang nasi minyak! yeay! hari menggemukkan badan sedunia..hehehe....

Ok..dah setel menegangkan usus...baru la balik....kat rumah aku x masak ape-ape pon..hahaha.....so..aku masak makan untuk dinner je la kekdahnye....ye...haha... :p jadinye....aku masak nasi briyani...hehehe...
Jom layan gambar and simple recipe from me.. :)










Bahan-bahannya : untuk 6 pot beras

1. Beras basmathi (aku gune beras biasa je..hehe)
2. 2 s/b rempah briyani (aku tambah 1 sudu kecil rempah kari dan jadikan pes)
3. Rempah 3 beradik (bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga)
4. 2 biji bawang merah (hiris)
5. 3 ulas bawang putih (hiris)
6. 1 inci halia (hiris)
7. 2 s/b minyak sapi

Cara : 

1. Panaskan minyak sapi.
2. Tumis bahan-bahan hiris dan rempah 3 beradik hingga naik bau.
3. Bila dah wangi, masukkan rempah briyani dan tumis sampai pecah minyak.
4. Bila dah garing...gaulkan bersama beras yang telah dicuci. Perasakan dengan garam
5. Tanak macam biasa. (aku guna rice cooker je.. :) ) Air juga aku sukat macam masak nasi biasa sebab x guna beras basmathi..

Ok..resipi lauknye pulak ye...


Bahan-bahannya : 

1. 1 ekor ayam
2. 2 s/b rempah briyani (jadikan pes)
3. 1 biji bawang besar (hiris)
4. 4 ulas bawang putih (blend)
5. 3 biji bawang merah (blend)
6. 1 inci halia (blend)
7. Rempah 3 beradik 
8. 2 s/b tomato puri
9. 3 s/b yoghurt
10. 1 kiub ayam
11. Sedikit air jika terlalu pekat
12. Lupa pulekkk..2 biji kentang..hehe

Cara : 

1. Panaskan minyak. Tumis bawang besar, rempah 3 beradik dan bahan-bahan blend.
2. Bila dah naik bau, masukkan rempah briyani dan tumis hingga pecah minyak
3. Lepas tu, masukkan kentang
4. Bila kentang dah sedikit empuk, masukkan ayam. (ni cara aku la sebab kentang susah nak empuk..hehe)
5. Ayam dah separuh masak, masukkan tomato puri, yoghurt dan kiub ayam
6. Perasakan dengan garam. Biar hingga ayam masak.
7. Sedia untuk dihidang.


Bahan-bahannya : 

1. Timun
2. Nenas
3. Lobak merah
4. 1 biji bawang merah
5. 1 biji cili hijau/merah
6. Cuka
7. Sedikit garam dan gula

Cara : 

1. Untuk yang ni...aku campak je semua then rase..hehe..sory xde sukatan... :p

Sekian la untuk resipi kali ini..hehehe....ini adalah first try nasi briyani aku.. :)


Sambal yang kat tengah-tengah tu silalah abaikan ye..hehehe..itu adalah sambal belacan sabah yang belum sempat ku alihkan.. :p

No comments:

Post a Comment